Ny upphandlingsmodell kan ge inställda avgångar

2011-11-28 08:47:26
Stockholm Ett nytt ersättningssystem införs när Arriva tar över Tvärbanan nästa år. Det tror SL ska ge fler avgångar och fler nöjda resenärer. Facket å sin sida varnar för att det nya ersättningssystemet kan leda till glesare trafik och inställda linjer

 

Faktaruta

Arriva kommer också själva att ansvara för snöröjning, klottersanering och underhåll av hållplatser.

I tisdags blev det klart att Arriva Sverige AB från och med augusti 2012 kommer att ta över driften av Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan samt busstrafiken i ett flertal områden. I januari 2013 tar de även över driften av Roslagsbanan och ett bussområde i Norrort.

En nyhet är att ersättningsmodellen bygger på antal påstigande istället för antal timmar och utbudskilometer. SL tror att de ska ge trafikutövaren incitament att få fler att resa kollektivt. Nytt är också att Arriva själva kommer att få större kontroll över avgångarna och tidtabeller. Det sker fullt ut först 2013.

P-O Fällman, ombudsman på SEKO, ser dock faror med det nya ersättningssystemet. Han menar att det finns en uppenbar risk att Arriva kommer att glesa ut eller till och med ställa in visa turer som inte har tillräckligt med resenärer.

– Jag tycker SL och politikerna flyr sitt ansvar när man överlåter åt Arriva att fritt bestämma över trafiken på det här sättet.

Han ser också en risk när det motsatta förhållandet råder: när tågen är fullproppade vid rusningstid.

– På Roslagsbanan hinner man i dagsläget inte kontrollera hela tåget vid rusningstid. Hur ska det lösas?

P-O Fällman är kritisk över hur upphandlingar sker och menar att uppföljning och kontroll är alltför dålig.

– De är många som jobbar med upphandlingen, men nästa ingen jobbar med uppföljning och kontroll. Man gör enklare och enklare modeller där ansvaret mer och mer förläggs på utföraren och där politikerna tar mindre och mindre ansvar.

Enligt rykten låg Arrivas avtal cirka 300–400 miljoner kronor lägre per år än de övriga konkurrenternas. Hur ser ni på det?

– Man blir alltid lite orolig när vinnaren vunnit genom ett lägre bud. Det blir flera miljarder totalt.

– Men det är ett så kallat verksamhetsövertagande, därmed kommer de som är anställda hos nuvarande leverantörerna Veolia, Keolis och Nobina följa med över till Arriva med bibehållna avtal.

Något som Thobias Ligneman, presschef Arriva, bekräftar.

– Alla kommer få erbjudande att följa med, vilket också är mycket bra för oss då vi slipper rekryteringsprocessen. Däremot kommer det att ske nytillsättningar på chefsnivå.

Thobias Ligneman ser ingen risk med fackets farhågor att ersättningsmodellen skulle kunna leda till glesare trafik och inställda turer om det finns lite resenärer.

– I avtalet finns minikrav, dessutom kommer vi hela tiden ha ett samarbete med SL.

Björn Holmberg, stabschef på SL, är nöjd och ser inga risker att det nya ersättningssystemet kan innebära inställda turer.

Med tanke på misstankarna om att Securitas fuskat i redovisningen, finns det inte en risk att ett liknande problem kan uppstå här?

– Vi kommer att använda oss av SL-access när vi sammanställer, så det kommer inte ske manuellt.

Kommer SL-access vara helt genomfört innan driften tas över i augusti 2012?

– Det är inte helt klart, men vi har övergångsregler ifall det inte blir klart.

 

länk till artikel


Webbyrå & webbdesign - Argonova Systems