Miljonnota för klottersanering

2013-02-20 11:14:19
Malmö. Det osar bortkastade pengar på bangården. Sanering av klotter fortsätter att vara en stor kostnad för Skånetrafiken som årligen lägger cirka 40 miljoner kronor på att åtgärda skadegörelse.

I tåghallen luktar det starkt av rengöringsmedel när färgen sakta lossnar från tåget och rinner ner på rälsen. Vi befinner oss ett stenkast från Malmö centralstation där Joakim Johansson står och tvättar bort klotter från ett tåg.

– Någon enstaka gång kommer det in en målning som ser ut som ett konstverk, men oftast ser man inte ens vad det föreställer, säger Joakim Johansson som arbetar för saneringsfirman ISS.

Tåget har precis fått nya logotyper påklistrade och Joakim Johansson diskuterar med några kollegor om de kommer att förstöras vid saneringen.

Han har börjat känna igen vissa av klottrarnas signaturer. Just den här målningen är sprayad i flera olika lager, vilket gör att den är svårare att få bort.

– I värsta fall är hela vagnen nedklottrad, hela sidan och så ända bort dit, säger Joakim Johansson.

Han pekar mot tågets andra ände som inte får plats i hallen. Att sanera ett tåg tar mellan två och sexton timmar och kräver vanligtvis två personer.

Veolia ansvarar för driften av regionens 106 Öresundståg. Just nu är fem av dem nedklottrade och på väg att saneras. På den här rengöringsstationen rengörs ett tåg om dagen.

– Förra året sanerade vi för över en miljon kronor, bara här i Malmö, säger Lars Hassvall, som är tågchef på Veolia och ansvarar för planeringen vid en sanering.

– Ibland försöker vi nollställa och göra rent alla våra tåg. Men vad tjänar det till, det är ett evigt kretslopp. Vi har inte fått fast en enda klottrare, säger Lars Hassvall.

För Skånetrafiken är kostnaden för sabotage såsom klotter ett ständigt växande problem.

– Kostnaden för skadegörelser växer för varje år, säger Ulrika Mebius, informationschef på Skånetrafiken på Skånetrafiken.

Den årliga kostnaden för skadegörelse på Skånes lokaltrafik är cirka 40 miljoner kronor. Det motsvarar ett års drift av fem regionbussar eller ett halvt pågatåg.

– Någonstans är det resenärerna det går ut över i slutändan, med höjda priser och inställda tåg. Tyvärr tror jag dessutom att kostnaderna kommer att öka, säger Ulrika Mebius.

Arriva ansvarar för driften av bland annat pågatågen. Målet är att de drabbade tågen ska saneras inom ett dygn.

– Det är hela tiden en prioriteringsfråga, om vi ska sanera eller köra. Jag tror att det viktigaste för resenären är att vi kör tågen enligt tidtabell, säger Jens Hallonsten på Arriva.

Arriva har inte sett någon förbättring sedan bolaget tog över driften 2007. Jens Hallonsten är förundrad.

– En klottrare är inte alltid en 15-åring. Vi har råkat ut för klotter från medelålders män. Då börjar man ju undra. Men de tycker väl att det är spännande.

Även Ulrika Mebius misströstar.

– Jag tror att det är ett samhällsproblem i grunden. Vi är en del av den samhällsnytta som folk verkar ha mindre och mindre respekt för, säger hon.

länk till artikel


Webbyrå & webbdesign - Argonova Systems