Graffitiexpert ifrågasätter effekten av nolltolerans

2011-09-20 07:08:40
GRAFFITI. I lördags stannade Riksteaterns ”Art of the streets” till i Umeå och bland annat höll Ikaroz workshop. KONST. Stockholms nolltolerans mot graffiti har gjort verken enklare. – Om det tas bort snabbt blir graffitin snabbare och råare, säger Tobias Barenthin Lindblad som är expert på gatukonst. Graffitin är kontroversiell i Sverige. Många städer försöker bekämpa den så snabbt som möjligt medan Malmö och Norrköping är städer som har en mer tillåtande syn på gatukonst. I lördags kom Riksteaterns turné Art of the streets till Umeå och utanför Umeå folkets hus kunde man prova att måla påen buss.

KONST. Stockholms nolltolerans mot graffiti har gjort verken enklare.
– Om det tas bort snabbt blir graffitin snabbare och råare, säger Tobias Barenthin Lindblad som är expert på gatukonst.
Graffitin är kontroversiell i Sverige. Många städer försöker bekämpa den så snabbt som möjligt medan Malmö och Norrköping är städer som har en mer tillåtande syn på gatukonst.
I lördags kom Riksteaterns turné Art of the streets till Umeå och utanför Umeå folkets hus kunde man prova att måla påen buss.
Många har åsikter
Inne i Umeå Folkets hus kunde man lyssna på Tobias Barenthin Lindblad som är förlagschef och gatukonstguide när han vidgade perspektiven på debatten. Framför allt var han noga med att fösöka hålla koll på vad som är fakta och vad som är åsikter. Det här är ett område där politiker och poliser kan uttala sig om saker de inte har en aning om.
Vad gäller kopplingen mellan graffiti och brottslighet som så många vill göra citerade han en person från Brottaförebyggande rådet som sagt att ”det enda vi vet är vi inte vet så mycket”.
Tobias Barenthin Lindblad påpekade att många vill göra skillnad på snygg graffiti och klotter men rent juridiskt finns det ingen sådan skillnad.
– Hör man ordet ”snyggt” när det gäller graffiti ska man fråga sig varför, sade han och menade att när det gäller musiker skulle ingen få för sig att prata som om alla hade samma smak.
I grunden skiljer Tobias Barenthin Lindblad på klotter, gatukonst och graffiti. Klottret har gamla anor och kan hittas både i gamla Rom som på kyrkbänkar. Gatukonsten blev populär under 1960-talets vänstervåg och från den traditionen har det uppstått flera superstjärnor, som exempelvis Banksy.
Startade i New York
Graffitin startade i New York och blev förknippad med hip hop-kulturen.
– Man behöver kunskap för att läsa den, graffiti är inte bara fina färger, säger Tobias Barenthin Lindblad och jämför med dödsmetall, dans eller abstrakt konst som  också behöver kunskap för att kunna bedömas.
Han visar en bild på Marcel Duchamps pissoar som väckte sensation när den ställdes ut 1917.
– Det här är som en tag, det kräver förkunskap.
Själv blir han alldeles trött i huvudet av att gå omkring i Berlin eftersom det finns så mycket graffiti och därmed information som han måste ta in.
Yttrandefrihet
Tobias Barenthin Lindblad tycker att frågan om gatukonst ytterst handlar om yttrandefrihet.
I många länder, och här visar han bilder både från Italien och Venezuela, finns en inställning att det råder en sorts allemansrätt vad gäller väggar som vetter mot gator och torg. Att gatan är viktig för demokratin visade sig till exempel i protesterna i Nordafrika.
Undantag för partierna
En märklig omständighet som väckte publikens intresse är affischeringsförbudet som finns i svenska städer men som avskaffas när det är valrörelse.
– Politikerna är medvetna om hur viktig gatan är men är inte beredda att släppa in medborgarna, säger Tobias Barenthin Lindblad.
Frågan är också vad den hårda svenska attityden fått för effekt? Har graffitin verkligen minskat eller leder det bara till att saneringsfirmorna tjänar pengar?
Tobias Barenthin Lindblad är osäker men han noterar att svensk graffiti är känd för enkelheten vilket han tror är en effekt av bristen på legala väggar att måla. Han visar en cykelväg under en E4-viadukt i Stockholm som hela tiden saneras från graffiti.
– Som skattebetalare förstår jag inte varför det är så viktigt att behålla den här platsen grå.

Stockholms nolltolerans mot graffiti har gjort verken enklare.
– Om det tas bort snabbt blir graffitin snabbare och råare, säger Tobias Barenthin Lindblad som är expert på gatukonst.

länk till artikel


Webbyrå & webbdesign - Argonova Systems