Färre anmälningar om klotter

2013-02-26 21:20:40
Saneringen av klotter kostar varje år miljontals kronor i Linköping. För kommunens enhet drift och underhåll har kostnaden ökat stadigt de senaste fem åren

2008 låg priset för enhetens klottersanering på 1,56 miljoner kronor. I fjol var siffran 2,15 miljoner.

Kennet Karlsson, avdelningschef på drift och underhåll som ansvarar för rengöring av exempelvis broar, stödmurar bullerplank och lekplatser, säger att man försökt få stopp på klottret under många år i kommunen.

Inte minst under projektet ”Ren stad”. Han efterlyser något slags samarbete mellan fastighetsägarna i Linköping.

Hur ska det gå till?

– Anta att om vi använder samma saneringsfirma och de är ute och rengör ett bullerplank och samtidigt ser de att Lejonfastigheters byggnad bredvid också är drabbad, ja då ska de naturligtvis rengöra båda, säger han.

Sanera snabbt

Många jobbar efter planen att klottret ska saneras så fort det bara går.

– Klottret ska bort inom 24 timmar och är det dessutom rasistiskt eller kränkande, ska det ske ännu fortare säger Kennet Karlsson.

I andra verksamheter har kostnaderna för klottersanering minskat och den totala summan för rengöring efter klotterattacker i Linköping är svår att överblicka.

Brå (Brottsförebyggande rådet) har statistiken över polisanmälda klotterbrott i Linköping. 2008 gjordes 1 525 anmälningar i Linköping. Siffran för förra året var 947.

Slutat anmäla

Det är osäkert om siffrorna speglar klottrandets omfattning. En bostadsrättsförening i Linköping har slutat att polisanmäla eftersom man upplever att polisen inte utreder skadegörelsen (se artikel här intill). Om fler fastighetsägare tänker likadant finns ett mörkertal.

Mattias Ydreborg är ny tillförordnad chef för mängdbrottsenheten på polisen. På hans bord hamnar klotterbrotten. Han tycker inte det låter bra att klotter inte anmäls

–Låt oss komma överens om att klotter ska polisanmälas annars har vi på polisen inte en chans att utreda. Klart att det kan finnas mörkertal i siffrorna men ge oss en ärlig chans, annars blir det ju ännu svårare att få klottrare dömda.

Rutin med anmälan

Lars Svensson, teknikchef vid kommunala bolaget Lejonfastigheter uppger att de har en rutin när det gäller klotter.

Felanmälan om klottret görs av hyresgästen.

Lejonfastigheter beställer arbetet av sanerings-företaget som i sin tur ska genomföra saneringen.

Saneringsföretaget ansvarar för polisanmälan som ska göras samma dag som anmälan inkommer. Denna anmälan skickas till polis och polisrapporten sänds sedan tillbaka till Lejonfastigheter.

Sanerarna fotodokumenterar klottret för eventuellt framtida bevismaterial.

Topp eller inte

– Som förebyggande åtgärder jobbar vi bland annat med ronderingar runt våra fastigheter. Förra året gjorde vi 100 polisanmälningar, tillägger Svensson.

Lejonfastigheter har betalat 2 352 000 kronor för sanering de senaste fem åren.

Meningarna går isär om klotterläget i Linköping just nu.

Kennet Karlsson, på drift och underhåll, ser ingen extrem topp på klottrandet i stan men han minns:

– För några år sedan när det såldes ut färg billigt, ja då såg man en riktig rusning på klottrandet.

Värre än någonsin

Jan Johansson som är arbetsledare på Centric, ett av företagen som sanerar klotter, säger:

– Det är värre än någonsin nu, jag ser en topp på klottrandet. Det kan bero på att vissa fastighetsägare upplåtit väggar för graffitimålning och det triggar troligen andra klottrare

Företagets sanerare Mats-Ove Pellas och Torbjörn Lindbeck instämmer och säger samtidigt att det är svårare att rengöra klottret på vintern då det är minusgrader. Rengöringsmedlet fryser lätt till is och skador på exempelvis ett betongblock kan uppstå.

länk till artikel


Webbyrå & webbdesign - Argonova Systems